BooksOnDemand

När jag gjorde mina första trevande försök att göra en fotobok så valde jag mest på måfå var boken skulle göras. Bara att det blev en bok kändes fantastiskt. Boken i fråga var min första bok från Gamla Stan. Det var en bok i liten upplaga med bilder i färg som sålde slut på utställningen.

Senare gjorde jag några ytterligare böcker, ungefär lika ogenomtänkt, till dess jag skulle göra Stockholm 1, som skulle bli min första bok där jag samlade svartvitt gatufoto. Efter att ha frågat runt så fick jag klart för mig att jag skulle göra boken på Blurb. Det blev en tekniskt bra bok med bra tryck, men den blev dyr. Jag bestämde mig för att sälja den utan påslag och ändå hamnade den närmare 500:- till kund. Det till trots så sålde jag en hel del av boken.

Nästa bok som hamnade på Blurb var Slussen. Jag var ju nöjd med Blurbs leveranser, så jag tänkte inte så mycket. Den boken var lite tunnare, så slutpriset hamnade på drygt 400:-, fortfarande helt utan avans till mig. När jag gjorde Slussenutställningen var ämnet ”glödhett” så det var inte jättesvårt att sälja boken även om den kändes dyr.

När jag skulle göra Strövtåg i Gamla Stan så föregicks den boken av insikten att man måste lämna pliktexemplar till biblioteket om man gör böcker. 7 pliktexemplar till 7 i förväg bestämda bibliotek, inkl Kungliga Biblioteket. Beaktat produktionskostnaden för böckerna så kändes det här tungt, så jag kontaktade Kungliga biblioteket mejlledes och fick kontakt med Boel Larsson, som är programansvarig förpliktfrågor vid KB. Där lärde jag mig att man kan ansöka om reducerad pliktleverans vid små volymer, då handlade det om två exemplar av varje bok. Det var den väg som fanns öppen för mig. Parallellt fördes en diskussion på Facebook där många ansåg att man skulle strunta i pliktexemplarfrågan, men jag ville inte det eftersom jag förstod bakgrunden, så jag valde att beställa två exemplar av alla böcker jag gjort och skickade in dessa.

Under mejlväxlingen med Boel så förklarade jag hur dyrt det var att göra dessa böcker, det var en insikt hon inte hade. Då frågade hon mig varför jag inte gör mina böcker i Sverige. Där hade jag inget svar, jag hade ju kört in mig på Blurb. Men Boels frågor satte igång tankar om att byta bort Blurb mot en mer näraliggande leverantör. Det här var i november 2015. Nu hade jag min utställning ”Strövtåg i Gamla Stan” bokad med vernissage 1 mars 2016, så tiden att finna en ny lösning var ganska knapp.

Jag hade två ambitioner med min vilja att byta bort Blurb. Dels ville jag behålla eller förbättra den tekniska kvaliteten, dels ville jag kunna erbjuda boken till ett betydligt mer attraktivt pris. Dollarn var dyr och Blurb hade höjt priserna, så jag såg framför mig en bok som skulle kosta mer än 500:- till kund. Omöjligt, tänkte jag.

Med hjälp av Google letade jag upp ett antal svenska tryckerier och ställde frågan om dom kunde göra en svartvit fotobok i 100 exemplar. Jag specificerade ytterligare att den skulle vara kvadratisk c:a 20×20 cm, helst ha hårda pärmar och vara trådbunden.  Pärmarna och inbindningen var en stor kvalitetsförbättring mot vad jag hade haft råd med på Blurb, där gällde mjuka pärmar och limbindning för att på något vis hålla kostnaden i schack.

Jag fick bra kontakt med tre alternativ. Två var villiga att visa sin tryckförmåga om jag skickade in en provsida från boken. I båda fallen kom det tillbaks en tryckt sida med brunstick. Den tredje leverantören hade ingen möjlighet att provtrycka en sida. Dom hävdade ”världsklass”, men ville jag verkligen veta hur deras produkt såg ut så var min enda möjlighet att göra en liten provbok. Snabbt satte jag samman en 24-sidorsbok men bilder från tunnelbanan och beställde den. När boken kom hade den blåstick. Tre missar och tiden började rinna iväg.

Efter ytterligare letande på nätet hittade jag BooksOnDemand. En leverantör som inte hade gjort några svartvita fotoböcker. Dom var mer fokuserade på text, men dom hade gjort en del matböcker med färgbilder. Dom skickade mig en provbok med dikter som hade några svartvita fotografier som prov. Den boken såg bra ut och de svartvita bilderna hade inget färgstick. Då bestämde jag mig för att ta en chans. Tiden var knapp, så jag beställde 25 exemplar av Strövtåg i Gamla Stan. Då hade jag i alla fall något att visa och sälja på utställningen. Om den var för eländig så fick jag sälja den extra billigt, var den OK så fick jag ta upp beställning om 25 böcker inte räckte.

Någon vecka före vernissagen kom bokpaketet och böckerna var superbra! Jättefint tryck på 200g papper, hårda pärmar och trådbindning. Som grädde på moset så var produktionskostnaden rimlig, jag kunde sälja böckerna för 250:- och ändå ha några tior för besväret. Hade jag gjort samma bok på Blurb så hade det inte räckt med 600:-. Böckerna räckte inte riktigt på utställningen, men det var ju inget större problem att beställa fler och leverera via Gunnel på Gunnels Krog.

En ytterligare bra sak med BooksOnDemand är att dom har en förlagstjänst. Jag betalar en engångssumma för tjänsten och då tar dom hand om alla kontakter med bokhandlare och bibliotek, inkl pliktexemplarfrågan.

När utställningen var klar och det gått en tid så bestämde jag mig för att flytta även Stockholm 1 och Slussen till BooksOnDemand. Böckerna blir så mycket bättre och så mycket billigare där.

Medaljens baksida, för det finns ju alltid någon, är att BooksOnDemand inte har någon programvara för att tillverka böcker, dom vill ha en färdig pdf att trycka. Därför får man göra sin bok i ett fristående verktyg. InDesign är nog det naturliga valet för de som är med i Adobe CC. Jag som vägrar Adobe CC har gjort mina böcker i Affinity Publisher.

Vill Du se vilka böcker jag gjort på BooksOnDemand så är det bara att gå in på www.bod.se och klicka på deras bokhandel. Väl där söker Du böcker på mitt namn.

Ett svar på ”BooksOnDemand”

  1. Jag fick en kommentar av Bernt. Kommentarfunktionen verkade tillfälligt satt ur spel, så jag klistrar in hans rader:

    Hej Hans! Läste på din hemsida om BooksOnDemand och Scribus. Skrev en kommentar till inlägget men kontrollfrågan sjutton + 2 som jag får till 19 säger att det är fel. Hursomhelst så här skrev jag: Tack för intressant info! Testade för ett år sedan BoD genom att trycka en bok kallad Arbetsfotografier i ett enda exemplar. Om det hade med trycket eller papperskvalitén att göra (förmodligen både och) vet jag inte men bilderna blev mycket bättre än när jag tryckte den på ett lokal tryckeri i Stockholm. Inte dyrare heller. Din text inspirerar mig till att göra en andra upplaga genom BoD snart (måste bara klura ut hur det blir med ISBN-nummer, det gamla lär jag väl inte kunna använda). Blir också intresserad av dina erfarenheter av Scribus. Jag har alltid varit vän av open source och testade Scribus för en del år sedan men utan att lämna något till tryck. Använder exempelvis OpenOffice och en VPS med Linux som OS. Hoppas så småningom kunna avsluta prenumeration på InDesign som både är dyrt och ibland krånglar med uppdateringar plus att man känner sig inlåst och då ska jag testa Scribus igen. Då vore det fint att ha någon att dela erfarenheter med. (PS Apropå din Slussenbok: jag kämpade länge för en bättre lösning av Slussenfrågan än Foster Nya Slussen, bland annat genom att göra webbsajten http://www.slussen.nu)

Lämna ett svar till Hans Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.