Efter regn kommer solsken

Mitt senaste blogginlägg handlade om hur besviken jag var på Scandinavian Photos agerande i samband med ett kamerainköp. Jag postade inlägget på Facebook och fick väl mer medhåll än mothåll, men som alltid finns det olika sätt att se på sakerna.

Det senaste dygnet var jag vankelmodig, skulle jag skicka tillbaks kameran eftersom det inte var en komplett leverans, eller skulle jag svälja förtreten och behålla den. I går kväll kollade jag flera unboxing-videor på Youtube och insåg att det borde varit tre batterier i leveransen, istället för det enda piratbatteri som låg i lådan. Efter en hel del velighet och långa samtal med hustrun bestämde jag mig ändå för att behålla kameran. Jag var ju på ett vis blåst eftersom Scandinavian Photo undlåtit att berätta om innehållsbristerna i förpackningen, men själva kameran ville jag ju ha. 

Bland läsarna på Facebook som kommenterade mina rader fanns kanske representanter för Scandinavian Photo, såväl som representanter för andra firmor, men alla agerade som privatpersoner. Efter lunch idag sa det “pling” i Facebooks messengerlåda, jag blev kontaktad av Cyberphoto. Nu tänker säkert några av läsarna att det var upplagt för det, men varför då? Det finns ju många som inte valde att kontakta mig och Scandinavian Photo var en av dem som inte valde att kontakta mig. 

Upplagd straffspark utan målvakt.  Absolut! Men ändå var det endast en straffskytt som anmälde intresse, Cyberphoto. Scandinavian Photo kunde ju ha valt att göra en pudel, men icke.

Cyberphoto uttryckte samma känsla av indignation som jag kände och erbjöd sig att hjälpa mig att bli nöjd med mitt kamerainköp genom att erbjuda batteri och laddare gratis utan motprestation, dvs det som Scandinavian Photo inte levererade. Åter igen är det säkert någon anhängare av Scandinavian Photo som rynkar på ögonbrynen, men det var Cyberphoto som agerade, oombett.

Jag är förmodligen sedan många år betraktad som “storkund” på Cyberphoto så jag blev givetvis jätteglad när jag blev kontaktad, utan sura miner för att jag för en gångs skull handlat av en annan firma och ännu gladare när Cyberphoto utan ansvar för en dåligt skött affär erbjöd sig att gå in och städa upp.

Det är bara att konstatera. En del företag optimerar sin kortsiktiga vinst medan andra optimerar sin långsiktiga kundrelation. Aldrig mer Scandinavian Photo för min del.

 

Lämna ett svar

fyra + 1 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.