Scandinavian Photo var ett företag jag gillade och gärna handlade av när det låg på Norr Mälarstrand, men nu har jag ändrat uppfattning.
På företagets hemsida annonserades en Fuji X-H1 som var ett demoexemplar som stått i butiken i Malmö, skick A, information därutöver saknades. Jag har länge funderat på att skaffa en X-H1, modellen är ju utgången men så är jag med. Trots allt är jag intresserad av att ha ett kamerahus med IBIS, så jag slog till och beställde kameran.
Idag kom paketet och kameran var absolut i A-skick, men det saknades delar i kartongen. Istället för originalbatteri och originalladdare hade de skickat ett Jupiobatteri, en Jupioladdare för USB, samt en AC Power Adapter vars funktion jag inte alls begriper. Den verkar vara en halva av något som inte är komplett.
Jag har givetvis klagat, men bemötts med ”förklaringen” att detta var avdraget på priset. Inget om att de inte redovisade status på paketet på webben. Jag har fått erbjudande om att skicka tillbaks kameran. Skall fundera lite, men gör jag det så straffar jag ju mig själv också, genom att jag blir utan. Lite smolk i glädjebägaren.
One response
Det är inte säkert att ”originalbatteriet” är en bättre produkt. Omsättningen av originalbatterier kan vara lägre (=legat längre på hyllan) än den som råder på ställen som säljer tredjepartsprodukter. Dessutom brukar originalbatterier ha lägsta tillgängliga kapacitet för att kosta så litet som möjligt. Jag vet inte hur du jobbar med kameran men jag utgår från att jag köper två batterier med högsta möjliga kapacitet på marknaden när jag köper en kamera, vilket jag gjort i somras. Det var ett uselt batteri som kom med den kameran trots att det var en Sony RX10 IV