En riktigt väl använd lördag

Vi har en sommarbil. Det är lyx, det är miljövidrigt, men likväl, vi har en sommarbil och vi gillar det. Den här bilen har varit i vår ägo sedan 2004 och den blir kvar. Bilen är en MGF, en engelsman, och som alla engelska bilar så har den inbyggd charm, dvs den kräver uppmärksamhet och underhåll för att fungera. Konstruktionen är inte alldeles självklar i alla stycken och det innebär att den har några inbyggda svagheter, en av dessa är fjädringen.

Alla som känner till Citroën vet vad gashydralisk fjädring är. En fjädring som bygger på sammanpressning av gas istället för sammanpressning av en stålfjäder. Det blir fantastiskt fin fjädring när den fungerar. Citroën är världsberömda för utvecklingen av systemet som funnits i deras bilar i mer än ett halvt sekel. Systemidén har också antagits av andra biltillverkare, t.ex Rolls Royce och BMC som haft det i flera av sina bilmodeller, bl.a. MGF.

Fjädringssystemet bygger på gasklockor som i sin övre halva har gas och i sin undre halva har vätska. Gasen och vätskan skiljs åt med ett membran. Problemet är att inga membran är åldersbeständiga utan över tid diffunderar gas genom membranet ner i vätskan och gastrycket sjunker. Vissa bilmodeller har möjlighet att fylla på gas i toppen på klockorna likväl som vätska, men i MGF kan man bara fylla vätska. Effekten blir att ju mindre gas som finns kvar desto stummare blir fjädringen. Väghållning och styrning påverkas och till slut går gasklockorna sönder. Klockorna till MGF gjordes av Dunlop, dom byggde klockor som skulle hålla 15 år och dom upphörde med tillverkningen 2002. Idag finns inga nya gasklockor att uppbringa på marknaden.

Det här skulle innebära att bilarna var dömda till skrotning om det inte vore för att det finns ett gäng smarta entusiaster. I England har man utvecklat flera stålfjäderkoncept som ersättningslösning till gasfjädringen, samt även metoder att fylla på gasklockorna, trots att det aldrig var avsikten. Den senare lösningen har även utvecklats i Sverige.

Länge har jag funderat på hur jag skulle lösa fjädringsfrågan på vår bil, som bara rullat 2100 mil. Trots få mil så tar åldern ut sin rätt och gastrycket började bli väl lågt. För flera år sedan hittade jag Johnny Franzén i MG-klubben som experimenterade med gasåterfyllning. Johnny är en Citroën-fantast som också råkar äga en MGF. Det Johnny skrivit på klubbsidan om återfyllning verkade lovande så hela vintern gick jag och samlade mod för att riva isär fjädringen, men när jag funderat ett antal månader kom jag fram till att jag inte vågade. Det var alltför många okända parametrar i den ekvationen. Istället kontaktade jag Johnny och frågade om han mot ersättning även åtog sig att ta isär och sätta samman bilen, förutom att återfylla klockorna. Den möjligheten fanns, så lördagen den 19e maj styrde jag i ottan bilen mot Borensberg för fjädringsrenovering. Bilen var låg och stum, väghållningen lite mysko i högre farter, dessutom blir bilen överstyrd när den är för låg så den vill dyka in i kurvorna lite väl ivrigt. Men resan ner gick bra så 08:40 var jag framme hos Johnny.

Idén var att jag skulle hjälpa till med det jag kunde och Johnny skulle göra det svåra. Vädret var perfekt så vi ställde upp bilen för att jobba utomhus.

Snabbt tog vi upp bilens högra sida på pallbockar och plockade bort hjul och innerskärm fram. Klockan var inte jättesvår att komma åt. Johnny släppte på vätsketrycket och snart hade vi tagit ner första gasklockan.

Arbetet fortsatte med höger bak. Om fram var enkelt så var bak svårt och trångt. Men efter en del krångel som inbegrep lite utbuktning av innerskärmen och två personers insats där min främsta uppgift var att väga ner bakre hjulupphängningen genom att sitta på ett spett så fick vi även ut den bakre klockan.

Med två klockor loss gick vi in i Johnnys renoveringsverkstad, ett rum anpassat för gasklockerenovering. Ena bänken fylld med maskiner och annat man behöver och andra väggens hyllor fyllda med gasklockor.

Mina klockor ser nya ut, fast när vi borrade upp hål i toppen för att sätta dit påfyllnadsnipplar så sa det bara svagt pys i den bakre klockan medan det var lite mer gas kvar i den främre. Återfyllning av klockorna gick bra och sedan återmonterade vi allt på höger sida.

När höger sida var klar blev det fika, sedan var det dags för vänster bak, den allra besvärligaste och trängsta klockan att komma åt. Trots att den klockan är ”omöjligt svår” gick allt riktigt bra. Eftersom min bil är en riktig lågmilare så ser den ut som ny under. Inget är fastrostat, allt är rent och fint, alla skruvar släpper som dom ska. Jobbet flöt därför på utan missöden. Sista klockan var vänster fram som är allra enklast att ta loss. Efter nytt besök i påfyllningsverkstaden återmonterades vänster sida utan problem. Johnny sa att det är psykologi i turordningen. Man börjar med höger fram, lätt. Höger bak, svår. Vänster bak, jättesvår och sedan vänster fram som är enklast av dem alla. Skulle man börja med vänster bak och köra fast så är risken stor att man ”bryter ihop”. Den sidan kan ta hur lång tid som helst.

När allt mekaniskt var klart så blev det middag och därefter två justeringar och två provkörningar, sedan var allt klart. Hela operationen tog 5,5 timmar, plus raster, vilket enligt Johnny var rekordsnabbt.

När jag åkte hem så passerade jag en karavan med en VW1200, en MGB GT och en Triumph GT6. Tre bilar som lämnade ett moln av bensin och oljegaser efter sig där dom puttrade fram i 80 km/h. Jag svepte förbi i 120 km/h och kände mig övertygad om att jag satt i rätt bil. Efter renoveringen går bilen suveränt bra. Väghållningen är perfekt, groparna i vägen känns knappast, styrningen är neutral. Men märkligast av allt är att den går så mycket fortare :-)…

Det är tur att det finns hjälpsamma, smarta och entusiastiska personer som Johnny. Utan alla dessa skulle de flesta entusiastbilar bli stående och hela livet bli betydligt tråkigare.När jag kom hem hade jag ett mejl från Johnny där han frågade om jag var nöjd. Jag är långt mycket mer än nöjd. OTROLIGT nöjd och i lika stora stycken tacksam. Tacksam för all hjälp jag fick. Tack Johnny för att Du hjälpte mig med det här! Det här var en riktigt väl använd lördag, dessutom riktigt trevlig!

Lämna ett svar

1 × 4 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.