En sak som ökat frekvent de senaste åren på Facebook är alla tävlingar och undersökningar. Vi gillar ju att leka, en harmlös test kan väl alla ha rätt att roa sig med, eller hur?
”Ta reda på hur Du skulle se ut om Du var en rockstjärna. Gör testen.” Det finns tusen varianter på det här, men upplägget är lika, precis som syftet. Gör Du det här testet så medger Du samtidigt att dela med Dig av Din profil, Din vänlistan, osv. Företagen som gör de här testerna har som enda syfte att samla användatdata och det drabbar inte bara Dig utan Du drar med alla Dina vänner i samma give away.
Se’n finns en annan variant. ”Volvo V40 kommer snart även som elbil. Om priset var detsamma, vilken skulle Du välja?”
En tredje variant är att Du ska gilla en bild, beskriva vad Du ser för objekt på bilden, samt dela bilden. Gör Du allt det så deltar Du i en tävling där Du kan vinna objektet. Om det är en kajak som fått Dig att göra det här så är det ju inte speciellt svårt att profilera Dig som intresserad av friluftsliv, vattensport, kajaker, osv. Alla Dina vänner som Du delat till ges också möjlighet att berätta om sin profil.
Allt handlar om kartläggning. Vi borde vara betydligt mer rädda om vår privata sfär än vi är idag. Vi borde absolut sluta delta i alla dumma tester och sluta lättsinnigt ge bort våra preferenser. Kartläggningen och profileringen pågår hela tiden och snart är det inte Du som vet mest om Dig själv.
När jag skulle skriva dessa rader så googlade jag på ”Volvo V40”, man behöver inte vara raketforskare för att inse vad jag nu kommer att få för reklam i mitt Facebookflöde.
No responses yet