Jag var med tidigt, bolaget jag var delägare i hade en avgörande betydelse för utrullningen av Internet bland svenska företag under andra halvan av 90-talet. Vi såg framför oss ”en ny skön värld” där vi hade ” information at your fingertips” som Bill Gates sa. Hans uttalande myntades visserligen i samband med lanseringen av PCn, men uttrycket hängde med. Nu skulle vi alla ha tillgång till det mesta på Internet. Att informationen skulle vara något annat än korrekt, den tanken fanns över huvud taget inte. Efter millennieskiftet jobbade jag ett år åt Bredbandsbolaget, nu skulle alla ges snabb Internet, fortfarande med de bästa av avsikter.
Så går åren och mänsklighetens sämre sidor tar över alltmer av Internet. Företagsintressen och politik smyger sig in och när dessa krafter väl kommit på plats så sätter dom sig i förarsätet och sedan tar dom över. De senaste tio åren har jag förfasats över hur stor plats reklamen tar på Internet. De senaste fem över hur skickligt filterbubblorna sorterar informationen och presenterar det jag som mest sannolikt är intresserad av, samtidigt som trollfabrikerna producerar innehåll vars saklighet och sanningshalt man har all anledning att ifrågasätta. Trollfabrikerna är inte några små celler i någon undangömd del av världen utan de sätts allt oftare upp och styrs på statlig nivå. Propagandan från trollfabrikerna har blivit ett av de främsta interstatliga verktygen för påverkan av såväl opinion som andra staters valresultat.
Nu diskuterar allt fler sociala medias framskjutande roll för att forma samhällsdebatten och därmed samhällsklimatet och då tänker jag på vår egen lilla ankdamm, Sverige. Statistik och alternativa fakta vrids och vänds långt bortom saklighetens gränser innan den presenteras. Rasism och främlingsfientliga inlägg delas oblygt och givetvis utan föreliggande faktagranskning, trollfasoner härjar fritt och dreven går. Internet rids av samhällsomvandlarna, fakta får stå tillbaks för propaganda, oavsett i vilken riktning omvandlarna försöker omvandla.
Ingen märkte när de goda intentionerna kvävdes. Internet är inte längre alla goda gåvors givare utan snarare fienden mitt bland oss. Och inte vilken fiende som helst, utan en fiende som vet allt. Ett exempel ur verkligheten: För någon vecka sedan skulle vi åka och besöka vår dotter. ”Ta med garagedomkraften” bad hon, hennes önskan var att vi skulle skifta till sommardäck. Innan vi åkte så kollade jag på Biltema och Jula, kanske vore det lika bra att köpa en garagedomkraft åt henne, den är ju alltid bra att ha. Idag skickar Google notiser till min telefon om prissänkningar på garagedomkrafter! Dom vet allt. Garagedomkrafter är givetvis helt oskyldigt, men dom vet allt annat jag också googlat på.
Vi går själva till val i höst. Vem ligger bakom påståendena som får Dig att reagera? Vem riggar nästa påstående som en reaktion på vad Du gjorde när Du läste det första? Jag börjar känna mig alltmer obekväm, men inte heller det är en hemlighet.
No responses yet