Heard it through the grapevine

På nätet har ryktesfenomenet vuxit sig till en allt större och starkare maktfaktor. Antalet siter som idag sysslar med att förmedla (sannolikt också skapa) rykten ökar lavinartat.

För ett drygt halvår sedan höll jag på med den smärtsamma processen att köpa ny telefon. Smärtsam för att det måste bli ”rätt”. Ja, jag vet att jag är lite knäpp, men jag är så’n… Jag hade spetsat in mig på Googles då kommande Nexus5. Den var inte lanserad men ryktesfloden var stor som Amazonfloden. Det spekulerades friskt om det ena och det andra, inkl när Google slutligen skulle släppa telefonen. När den väl släpptes behövdes ingen marknadsföring. Google skulle aldrig via reklam kunna köpa sig det marknadsgenomslag som månader av ryktesspridning skapat. Alla som var intresserade visste allt och telefonen såldes i stora upplagor på bara några få dagar.

Ett annat av mina bevakningsområden handlar om kameror, då särskilt från Canon och Fuji. Fuji har ju varit mycket aktiv och lanserat ett stort antal kameror på bara några få år. Framgången bland fotografer som gillar traditionellt utformade kameror har varit stor och uppmärksamheten i marknaden har varit omfattande. Då ställs man som tillverkare inför nästa problem, hur upprätthåller man den uppmärksamhet man skapat? Nyheter är ju inte nya och heta speciellt länge nuförtiden. Jag tror att svaret är att man då sätter igång ryktesmaskineriet. Min tes är alltså att jag misstänker att ”ryktesbranschen” får sitt bränsle från tillverkningsindustrin. Man ser medvetet till att nya intressanta rykten och spekulationer hela tiden förs ut i marknaden via ”ryktesbranschen”, för det är en bransch idag.  Genom att man får ett stort antal siter att kontinuerligt sprida rykten och spekulationer om kommande möjliga produkter hålls intresset uppe.

I skrivande stund handlar ryktena kring Fuji om att X-Pro2 ska bli ”full frame” samt att Fuji jobbar på en digital mellanformatskamera. Svaren ligger i framtiden.

Lämna ett svar

tre × 1 =

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.